Monday, February 16, 2009

utorrent aku semakin best! yeeha!


utorrent - aplikasi untuk file torrent - guna sistem peer2peer / sharing 2 hala (kalo x salah ler...) - biasa digunakan untuk download movie, mu6, anime & etc...
Aku tulis pasal utorrent ni sebab aku baru discover sesuatu yang sebelum ni aku x bape nak paham sangat, iaitu meng'port forward'kan utorrent yang aku guna! Function port forward ni untuk tambahkan speed d/l & u/l file yang kite nak.
Untuk port forwarding ni, kene ade Static Ip & beberapa tricks yg x susah mana nak wat... Selama ni aku mintak tolong ocen ngan bobo untuk watkan untuk aku. dan kali ni aku carik kat google+youtube dan dapat ape yang aku nak dan paham la sket2 pasal port forward ni.
Jadi aku nak share ngan korang (kalo korang guna la...) camne nak port forwarding...

Mula2 pasal Static Ip:


Pastu tricks untuk speed up kan d/l:


ni hasil yang aku dapat:

Speed aku dapat average 20kB/s yang sebelum ni x penah nak cecah 10kB/s

link2 menarik untuk post ni:
http://www.utorrent.com/
http://www.youtube.com/
http://portforward.com/ - further details for port forwarding

ps: Aku baru borak ngan ocen, die ckp average speed die 50kB/s! Sedey....

4 comments:

Oimira on 17 February, 2009 01:21 said...

hai wale !

walé on 17 February, 2009 04:28 said...

yay! ko lah org pertama yg komen kat blog aku... terharu.....

DeadGoat on 25 February, 2009 07:36 said...

stedeh la wale-si-papa-syaza =)
skang sudah jadi bloggers ye... sedey!

"Function port forward ni untuk tambahkan speed d/l & u/l file yang kite nak."

= x baper tepat tuh papa hehehe, tu cume kesannye je lepas ko buat port forwarding... port forward ni ko bukak port yg secare defaultnye ditutup oleh modem/router ko, so lepas ko bukak port tuh tu pasal la apps macam toron ko tuh jadi lebih laju... ;)

anyway... sedey lagi seraun pasal ko dah berjaye meng'up'kan speed toron ke tahap yg power tapi x baper poweng =P... pasal si septik adalah jaguh sebenar dalam acare toron menoron nih (sedey la septik-the pager-master =P)

walé on 25 February, 2009 07:40 said...

thank you sifu....
jadi seme amik pengajaran ni... huhuhu

Post a Comment

 

qopee Copyright © 2008 Black Brown Pop Template by Ipiet's Blogger Template